آبنباتی

آبنباتی

آبنباتی

آبنباتی

گندم پوست کنده

گندم پوست کنده ,گندم پوست کنده به انگلیسی,گندم پوست کنده چیست,گندم پوست کنده برای سبزه,گندم پوست کنده برای حلیم,گندم پوست کنده گلها

گندم پوست کنده

توضیحاتی در مورد گندم پوست کنده

گندم با نام علمی: Triticum از مهم‌ترین غلات در جهان است است. این گیاه در گونه‌های وحشی و اهلی کشت می شود. گندم از گیاهان گلدار تک‌لپه‌ای یک ساله و تیره گندمیان و از خانواده گرامینه‌ها است. گندم، گل آذین سنبله‌ای دارد. از هر گره آن یک برگ به وجودمی آید. سنبلچه گندم متشکل از دو گلوم و سه گلچه می‌باشد. گاهی تعداد گلچه‌ها به ۹ هم می‌رسد. دانه گندم بین دو پوشش قاشق مانند به نامهای پوشک بیرونی (لما) و پوشک درونی (پالئا) قرار گرفته‌است. برگ‌های گندم مانند برگ‌های سایر غلات (به جز ذرت و ارزن)، نازک و کم عرض بوده و زبانه‌های کوچکی دارند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد طرز تهیه سوپ و آش و حلیم با گندم پوست کنده چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ترکیبات گندم

مواد تشکیل دهنده گندم عبارتند از : ۷ تا ۱۸ درصد پروتئین (بستگی به نوع گندم دارد)، ۶۰ تا ۷۰ درصد نشاسته، ۲ تا ۲/۵ درصد سلولز (فیبر خام)، ۱/۵ تا ۲ درصد چربی و مابقی مرکب از رطوبت و مواد کانی. ظاهر فیزیکی دانه‌های گندم بسیار متنوع است. طول دانه‌های گندم از ۵ تا ۸ میلیمتر، پهنایشان از ۲/۵ تا ۴/۵ میلی‌متر و وزنشان از ۲۰ تا ۶۰ میلی‌گرم متغیر است. گستره رنگ گندم از بژ یا نخودی (معروف به گندم سفید) تا قرمز قهوه‌ای (معروف به گندم سرخ) است. بسته به عوامل مختلف اجزای تشکیل دهنده اندوسپرم دانه‌ها می‌توانند بافت نرم یا سفتی داشته باشند.

انواع گندم

از لحاظ گیاه‌شناسی گندم عضوی از گونه‌های تریتیکوم (Triticum) است که به سه گروه متمایز تقسیم می‌شود و هر گروه تعدادی مشخص کروموزم دارد که تمام خصوصیات ژنتیکی خانواده را با خود دارند. ژن‌شناسی گندم از بیشتر محصولات دیگر دشوارتر است زیرا برخی از گونه‌های گندم دیپلوئید هستند و دو رشته کروموزوم دارند در حالی که بسیاری از گونه‌های دیگر گندم پلی‌پلوئید هستند و چهار رشته کروموزوم (تتراپلوئید) یا شش تا (هگزاپلوئید) دارند. دیپلوئیدها که تنها در مناطق جنگلی و بیابانی هستند و گندمهای تک‌دانه زراعی نیز در این گروه قرار دارند. تتراپلوئیدها که به حالت وحشی هستند و گندمهای اِمِر (emer) و دوروم (durum) زراعی در این گروه هستند. هگزاپلوئیدها که شامل گندم نان می‌شوند. از لحاظ نوع کشت معمولاً گندمها را به دو دسته کلی گندم بهاره و گندم پاییزه تقسیم‌بندی می‌کنند. این دو نوع علاوه بر آن که دانه‌هایشان از نظر رنگ، بافت، شکل و … باهم فرق دارد شرایط رشد و نمو آن‌ها نیز باهم تفاوت می‌کند. این دو نوع گندم را در دو زمان مختلف در سال کشت می‌نمایند. دانه گندم، دارای شیاری است که در طول دانه قرار می‌گیرد. عمق این شیار در گندمهای پاییزه زیاد و در گندمهای بهاره کم است. طرفین این شیار در گندمهای بهاره گرد و در گندمهای پاییزه گوشه‌دار می‌باشد[نیازمند منبع]. گندم بهاره: در اوایل بهار کاشته می‌شود. پس از جوانه زدن، گیاه جوان در بهار و اوایل تابستان رشد نموده و محصول آن را تا اواخر تابستان برداشت می‌کنند. گندم بهاره را معمولاً در نواحیی کشت می‌کنند که گندم پاییزه نمی‌تواند در برابر سرمای سخت زمستانی آن مناطق، مقاومت نماید. البته میزان محصول‌دهی گندم پاییزه از بهاره بیشتر است. معمولاً پس از تهیه بذر و زمانی که دمای خاک به یک درجه سانتیگراد بالای صفر رسید، گندم بهاره را می‌کارند. اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد می‌توان گندم را زودتر هم کاشت تا دوره رشد آن طولانی‌تر شده و میزان محصول دهی آن بیشتر شود. گندم پاییزه برای آن که به مرحله گلدهی برسد، باید به مدت طولانی در معرض هوای سرد قرار گیرد. اگر گندم پاییزه را در بهار بکارند، چون دوره سرما را پشت سر نمی‌گذارد، نمی‌تواند گل آذین خوبی تشکیل دهد. گندم پاییزه: این نوع گندم در نیم کره شمالی، در فصل پاییز موقعی که دمای خاک از ۱۳ درجه سانتیگراد کمتر باشد کشت می‌شود. ابتدا بذر گندم پاییزه جوانه می‌زند. سپس در فصل زمستان، گیاه به صورت گیاه جوان کوچکی باقی می‌ماند و با آغاز فصل بهار، مجدداً رشد و نمو خود را آغاز می‌کند. معمولاً در یکی از ماه‌های خرداد، تیر یا نهایتاً مرداد، دانه می‌رسد و آماده برداشت می‌شود. گندمهای پاییزه به نسبت گندمهای بهاره ریشه‌های عمیق‌تر و پرپشت‌تری دارند که تا ۲۰۰ سانتیمتر در خاک نفوذ می‌کنند. این امر ناشی از آن است که گندمهای پاییزه فصل رشد طولانی‌تری دارند.

طرز تهیه سوپ با گندم پوست کنده

سوپ گندم را معمولا از بلغور گندم ( گندم پوست کنده نیم کوب) یا گندم پرک شده تهیه می نمایند. گندم، جوانه گندم و همچنین سبوس گندم دارای خواص فراوانی می باشند که از جمله آن ها می توان به پیشگیری از سرطان روده و همچنین شادابی پوست و مقوی قلب بودن آن اشاره نمود. سوپ گندم را می توانید به سادگی با کمی هویج، پیاز و جعفری و آب مرغ تهیه نمایید یا اینکه همراه با مواد دیگری چون شیر و قارچ، کلم بروکلی و … این سوپ خوشمزه را تهیه نمایید. مواد لازم: گندم (بلغور، پرک یا به صورت ساده پوست گرفته شده): یک پیمانه هویج: یک عدد پیاز: یک عدد جعفری: دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری عصاره مرغ یا آب مرغ: به میزان لازم آبلیمو،نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار کافی . در پخت سوپ گندم اگر از گندم ساده پوست گرفته شده یا بلغور گندم استفاده می کنید ( گندم پرک نیازی به خیس خوردن ندارد)، از قبل در آب قرار دهید تا خیس بخورند.سپس به همراه آب مرغ و پیاز ( در اندازه بزرگ، خرد نمایید) و ادویه بگذارید تا خوب بپزند. در مرحله بعدی طرز تهیه سوپ گندم, هویج رنده شده را اضافه کرده بعد از نیم ساعت، رب گوجه فرنگی و جعفری را اضافه نمایید و بگذارید تا سوپ شما کاملا جا بیفتد. در آخر آبلیمو و نمک آن را اندازه نمایید. پس از یکی دو جوش زدن سوپ، آن را سرو نمایید. معمولا برای سوپ ساده از ورمیشل استفاده می شود اگر از گندم پرک شده استفاده می کنید می توانید مقداری ورمیشل یا برنج نیم دانه برای لعاب دادن سوپ به آن اضافه نمایید.

  • فرشیدی پاشایی

نظرات (۱)

 

هرگاه از دست کسی خشمگین و یا ناراحت شدید
این قوانین فردی شماست که ناراحتتان کرده است
نه رفتار طرف مقابل . . .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی